vrijdag 24 juni 2011

De boothuizen van Salina




Karina van der Meer van wandelen in Italie.nl stuurde me de foto's en het volgende verhaal. Het maakte indruk op me en even kreeg ik kippevel:

Om wandelvakanties voor te bereiden voor mijn kleinschalige wandelorganisatie Wandelenitalie.nl ben ik onlangs naar de Eolische eilanden geweest, die prachtige vulkanische eilandjes ten noordoosten van Sicilië. Ik vond op Salina een ideale B&B, Al Belvedere (www.albelvederesalina.com), ruim en mooi gelegen, voorzien van leuke terrassen. De jonge eigenaresse was aardig en zorgzaam en maakte verrukkelijke jams en koekjes van zuidvruchten.
Toen zij me terugbracht naar de haven voor de aliscafo zag ik oude boothuizen, die boven de watergrens lagen. Toen ik ernaar vroeg vertelde ze me een persoonlijk verhaal. In de 19de eeuw heerste er in Italië op grote schaal tbc, een op zeven inwoners overleed eraan. Sicilië werd niet gespaard. De doodzieke mensen werden in boothuizen gelegd, ver van de dorpjes, want niemand wilde voor ze zorgen uit angst voor besmetting. Op een dag hoorde iemand in de haven een baby huilen en was zo moedig te gaan kijken. Tussen de lijken lag een levende baby, haar overgrootvader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten