maandag 5 juli 2010

Zonneboten in de race op het meer van Avigliana



Avigliana,
Ik kwam er ooit als 16-jarige om een softballtoernooi te spelen tegen een Italiaans en Russisch team. Gelegen aan een meer met daarachter nog een meertje. Aan de andere zijde pronkt een ruïne boven het dorp uit.
Avigliana zelf is een klein stadje.

We overnachtten in het Klooster dat aan het meer ligt. Prima uitzicht vanuit de kamertjes aan het meer gelegen, stel ik mij zo voor.
Het kamertje dat ik met mijn vriendin deelde was sober, zoals dat in kloosters gaat, voorzien van 2 bedden, een kruisje aan de wand, een tafeltje en een stoeltje om de Bijbel te bestuderen. We hadden een raampje dat uitkeek op de binnenplaats. Vroeg in de ochtend werd daar aan een bel geluid waarna de monniken in stilte in een rij kwamen staan om de vroege ochtendmis te starten.
Verder herinner ik mij een zaaltje met tafeltennistafel en.... een onafgesloten deur naar buiten;-)
Onze tegenspelers vierden hun 'vrijheid' in het klooster: tijdens mijn nachtelijke wandeling naar het toilet ontdekte ik een wel erg lange rij van lege vodka-flessen.
Je begrijpt: onze overwinning de volgende ochtend was onvermijdelijk.

Terug naar Avigliana zelf: mijn oog viel op een leuke activiteit waarna ik afdwaalde.

Een race met solar-boten.
De boten worden geheel aangestuurd door zonnereflectoren. Vorig jaar werd nog een soortgelijke race aan het Lago Maggiore gehouden. Nu is de race in Avigliana uniek in zijn soort in geheel Italië.
De internationale race wordt gehouden op 25 Juli aan het Grootste meer (Lago Grande) van Avigliana:

The Solar Challenge.

De race wordt gehouden voor geregistreerde boten in verschillende klassen: experimenteel, efficiënt, elektrische en open. Er wordt getreden om verschillende onderdelen zoals snelheid, curves, stop&go.

Naast de Solar-race is het een geweldige omgeving om te wandelen in het aangrenzende natuurpark Parco Naturale dei Laghi di Avigliana. Men is in deze omgeving al zeer bewust van het milieu en Piemonte's natuurschoon. Het sportieve evenement van de solar-race sluit prima aan op het eco-toerisme van deze streek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten